Fietsen en slingeren - Reisverslag uit Chiang Khong, Thailand van de luie fietsers Jan Willem Feenstra en Paulien Sonnevelt - WaarBenJij.nu Fietsen en slingeren - Reisverslag uit Chiang Khong, Thailand van de luie fietsers Jan Willem Feenstra en Paulien Sonnevelt - WaarBenJij.nu

Fietsen en slingeren

Door: Paulien

Blijf op de hoogte en volg de luie fietsers

13 April 2008 | Thailand, Chiang Khong

We hebben een heel actief weekje achter de rug!
Vanuit Luang Namtha zijn we in drie dagen door de bergen naar Huai Xai gefietst, 180 km verdeeld in drie ongeveer gelijke stukken. De weg was fantastisch, gloednieuw en weer zo leeg dat het leek alsof hij speciaal voor ons was aangelegd. De bergen waren behoorlijk afgevlakt, maar we moesten nog wel heel hard trappen af en toe. Wat heel grappig was waren de reakties van de mensen. In heel Laos hebben de kinderen enthousiast gezwaaid, maar hier deden ook de volwassenen dat. Voordat de weg af was kwam er nooit wat langs en nu opeens twee van die falang op vreemde fietsen. Een man rende zelfs een heel stuk mee met Jan Willem (en dat bij deze temperaturen!).

De eerste dag was redelijk makkelijk, de tweede viel erg tegen en de derde kregen we bijna kado. De tweede dag was het ontzettend heet en moesten we veel lopen en duwen omdat de weg zo stijl omhoog liep. Ook hadden we wel gerekend op wat proviand onderweg, maar er was echt helemaal niks te krijgen. We hebben dus zelf maar soep gekookt (uit een pakje) en de doerian aangebroken. Die had ik gekocht, want die wilde ik nu wel eens proeven. We durfden alleen niet zo goed te beginnen omdat veel mensen zeggen dat een doerian vies is. Maar goed, nu hadden we honger :) Het was een hele toer om hem open te krijgen en hij bleek erg lekker. Er zaten hele grote pitten in, met een soort creme-achtig geel vruchtvlees. Smaak, geen idee, maar wel prima te eten dus!

De derde dag begon met flink klimmen, maar de laatste 30 km waren vlak of gingen naar beneden. Heerlijk! Ook gooiden de mensen allemaal water, omdat het nieuwjaar wordt. Heerlijk, lekker verkoelend! Alleen moet ik om diezelfde reden ook stoppen met schrijven nu, want de internetwinkel wil sluiten. Het verhaal over de gibbonexperience houden jullie dus nog te goed, evenals de foto's. Je kunt vast op www.gibbonx.org kijken als je nieuwsgierig bent.

Nog even snel over het nieuwjaar: Dit ddurt drie dagen en de mensen gooien allemaal water naar elkaar, vanaf de kant van de straat, vanuit rijdende auto's , met grote waterpistolen, met flinke brokken ijs in het water (!), dolle pret. Hoe later op de dag hoe drukker het wordt! Ook gooien ze met talkpoeder of water met modder of kleurstof. Lekker spelen, dus.
Zojuist kwam er ook een soort processie langs met allemaal versierde wagens met bhoedda-beeldjes. Die werden ook nat gespoten. Ik mocht ook maar nauwelijk het internetcafe in, moest eerst mijn kleren uitwringen :)

Dit feest gaat nog twee dagen duren, geen idee wat er verder nog komt. In elk geval vuurwerk de laatste dag.
We hebben al onze spullen goed in plastic verpakt en gaan de watergooiers morgen trotseren op de fiets.

Nou, ik hou ermee op, tot volgende keer! Groetjes van Paulien en Jan Willem

• 14 April 2008 - 18:45

Lisette:

wauw die gibbonx experience is echt heel coool...zekers te weten...daar wil ik ook heen!
    dank voor jullie mooie kaartje uit Laos!
    plezier in thailand en ik zie graag jullie berichtjes weer. erg gaaf allemaal.
    groetjes weer en geniet nog even (laattste maand?!).Van waaruit vliegen jullie eigenlijk terug?
    groetjes, lisette

• 14 April 2008 - 20:54

W T K:

gelezen en slingersite bestudeerd. In Amsterdam zijn vandaag de eertse drie echte Ritterlantaarns geplaatst.
    Met GROET, Willem

• 15 April 2008 - 18:17

BenNelleke:

Hoi Paulien en Jan Willem,
    We genieten van jullie verhalen. Prachtig hoe jullie de sfeer en omgeving weten te beschrijven.
    Wij beleven het bij het lezen weer opnieuw. Laos was prachtig,toch !
    Nog veel fietsplezier in Thailand.
    En geniet ze vooral !!!